torsdag, mai 16

Vårutfordringa: Treffebekken - Overskylla

Årets vårutfordring starter i dag - dagen før dagen - 16 mai - og varer frem til mandag 10 juni kl 24.00. Det har blitt spekulert i om årets utfordring ble et "temposegment", men stort lenger fra tempo kan man ikke komme! Nesten hele segmentet går på sti og har en gjennomsnittlig stigning på 10%. Distansen er 2.6 km.

Når du ser detta gårdsbruket må du bremse..
..og ta inn på denna bussholderplassen.
Det hele starter altså ved Treffebekken, på kartet står det Treffenbekken, men detta er feil! Den heter TREFFEBEKKEN og heter det fordi folk før i tida traff hverandre da de henta vann i denna bekken, derav TREFFEBEKKEN! Målstreken er på toppen av OVERSKYLLA. En eller annen gang før krigen spelte en gammal merikrok (navn på folk fra Meren) poker og tapte mer enn han hadde råd til. Han måtte derfor gi fra seg en bit av skauen sin. Etter detta ble stedet kalt Overskylla på folkemunne, og det heter stedet den dag i dag. Så årets løype har altså et forholdsvis historisk sus over seg.

Beskrivelse av løypa: Kart her
Hvis du sykler Vestsideveien mot Sjåstad/Sylling, vil du like før Meren (etter Øksne) komme til en gård med diverse traktorer, redskap og en tresker i hagan (se bilder og bildetekst). Rett etter får du en bussholderplass på venstre hånd, stien går opp til venstre rett i etterkant av denne. Deretter følger du stien ca 150 meter til du kommer til ei bru som går over TREFFEBEKKEN.  Starten går på brua.

Ta stien og sykle ca 150 meter

1. Starten går på brua. Treffebekken.

1. Fra start går løypa på forholdsvis brei og lettsykla sti. Hvis du må av sykkelen her er det litt flaut. Du bør egentlig være både ukonsentrert og udugelig for å klare det.
  2. Etter ca 1.5 km kommer du til en grusvei. Her skal du sykle grusveien oppover til høyre. Følg grusveien, hold venstre (ikke ta inn til "boligfeltet"). Etter ca 400 meter kommer du til toppen av grusveien, der er det en plass med 2 gapahuker. Da skal du ta stien inn til venstre (se bilder). Det er to stier her, men det er ganske tydelig hvem du skal ta. Ta den øvre stien.
  3. Det er et kryss til, der skal du holde til venstre. Det er stabla en liten varde der du skal sykle. Nå blir stien litt mer krevende og det gir kred å holde seg på sykkelen hele veien opp til toppen.
  4. På toppen er det stabla en ny varde. Det er også ei hytte til venstre inni skauen. Kommer du over toppen begynner det å gå nedover. Løypa skal merkes bedre med merkeband og slikt førstkommende helg (oppdatering følger)
  5. Når du først er på toppen, anbefaler vi deg å fortsette stien innover. Detta er vel hva som kalles flytsti og går inn til Kvistås. Fra Kvistås kan du sykle skiløypa til Flåret, eller gamle skiløypa til Sjåstad. Her er det flere godstier.

Når du har sykla kan du sende tida til redaksjonen på mail eller sms (412 29 269). Informer også om du klarte å holde deg på sykkelen hele veien! Du kan sende inn så mange ganger du vil.

Synes du det virker vanskelig? Eller ønsker en stiguide fra Overskylla til Sjåstad? Send en sms til den lokale losen
(412 29 269).
2. Stien på vei oppover etter start

3. Når du kommer til veien etter 1.5 km, runder du rundt treet og fortsetter oppover veien

4. Hold til venstre (ikke ta inn til husene)

5. På toppen av grusveien er det en tømmerplass med 2 gapahuker

6.Stien går inn til venstre foran gapahukene

7.Sykkelen til Sprint ligger der stien går opp

8.Blir litt mer krevende nå!

9.Hold til venstre. Legg merke til "varden" som ligger ved sykkelen.

10.Etter ca 700 meter med forholdsvis bratt sti står "målvarden"

Ved siden av varden er det en hvit kalkstein. På toppen begynner det å nedover. Ta opp til venstre ved hytta for å nyte utsikten :)